Lotta är sig lik

Jag ser att jag fortfarande länkar till en sida om Lotta-böckerna av Merri Vik (a.k.a Ester Rignér-Lundgren). Trevligt. Jag har nämligen fått ett återfall till dessa underbara böcker igen. Jag har börjat köpa dem på Tradera. Letar och letar efter bra priser. Den dyraste boken kan kosta ungefär 350 kr och den billigaste 1 kr (plus frakt då). Det finns 47 (!) böcker sammanlagt. Jag har väl ungefär hälften nu. Alla som inte läst dem. Ni borde! Rignér-Lundgren som skrivit böckerna var lärarinna och trycker in alla möjlig kunskap i böckerna på ett fint sätt. Mycket dikter och dylikt. De får mig alltid vilja leva på den tiden (60-70-tal mest) och gå på konditorier och äta vaniljhjärtan och dricka Merry, äta laktritsbåtar och mjölkchoklad, gå in i sybehörsaffärer, tobaksaffärer och andra små butiker, vilja gå på bio, åka ut till någon stuga på landet, läsa böcker, gå i skolan och få de gamla bokstävsbetygen, dansa vals och foxtrot, ha på mig klänningar med mycket vidd och sånt.

Nu läser jag "Bra gissat, Lotta". Då träffar Lotta Mick för första gången och de sätter upp en teater på skolan. Hon börjar också förstå att hon kanske håller på att bli kär (dock inte i Mick). Fin bok.


Kommentarer
Postat av: stina

och snygga framsidor!

2010-03-02 @ 17:19:20
Postat av: smäm

kul när man hittar tillbaka till en gammal passion. och så klart 47 böcker :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback