Theremin

Theremin är ett roligt instrument tycker jag. Det är det första elektroniska instrumenetet och uppfanns av en man som hette Léon Theremin 1919. Troligtvis är det därför den har sitt namn. Det intressanta med theremin är att man inte rör själva instrumentet när man spelar. Man spelar i luften och det är tydligen två olika elektroniska signaler med olika frekvens som möts och då blir det ljud. Det verkar sjukt svårt att spela. Här är en bild på Léon med sin theremin (hämtad från (www-ece.rice.edu):


Jag gillar introt till
Morden i Midsomer, som spelas just på en theremin. Att se på Morden hör verkligen sommaren till tycker jag. Jag kommer sakna John Nettles som Barnaby, det är något som är säkert. Kul att man skymtar Orlando Bloom här. Var är han egentligen? Han var väl alldeles för lite skådis och för mycket utseende för att överleva.

annars används thereminen av andra artister än idag faktiskt. Muse är bland annat ganska aktiva användare av det. Konstigt nog är alla klipp jag kunde hitta av Exo-Politics (förutom jättedåliga live-klipp) borttagna. Undra varför? Kanske något farligt med thereminen kanske... För övrigt påminner Muses nya album om Queen ibland.



Här är en bild på Léon med sin theremin (hämtad från (www-ece.rice.edu):


Kommentarer
Postat av: stina

japp, mycket queen i nya muse. det känns gammalt och nytt på samma gång. i like. ska bli skoj att se vad som spelas på lördag.



du kanske ska ta och lära dig spela theremin på lediga stunder? ha en på jobbet om du får en kvart över någon gång :)

2009-10-18 @ 22:06:56
Postat av: stina

japp, mycket queen i nya muse. det känns gammalt och nytt på samma gång. i like. ska bli skoj att se vad som spelas på lördag.



du kanske ska ta och lära dig spela theremin på lediga stunder? ha en på jobbet om du får en kvart över någon gång :)

2009-10-18 @ 22:07:54
Postat av: hannie

hörde att det är brian mays nya favoritalbum. kan man förstå. jag är fortfarande avis på er som ska på konsert.



om jag springer på en theremin ska jag absolut börja spela!

2009-10-18 @ 23:17:45
Postat av: smäm

united states of eurasia är lite bohemian rapsedy. dom har jämförts mycket med queen även tidigare. freddie mercury och matthew bellamy är ju ganska lika röstmässigt så är kanske inte så konstigt :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback