Makt

Vad har man för makt över sig själv egentligen? Man kan bestämma vad man ska göra och hur man ska göra det. Men varför kan man inte bestämma mer över vad man tänker och känner? Borde man inte ha den makten över sig själv? Visst kan man väl till viss del bestämma över vad man tänker. Kanske. Det kan jag dock inte göra när jag till exempel inte kan sova på natten. Då går mina tankar runt i helt otämjbara cirklar som gör att det bara blir svårare och svårare att somna. Tankarna gör att jag blir helt spänd i hela kroppen. Det bästa är att försöka tänka på något lagom tråkigt, men det är svårt, för det är inte intressant att tänka på. Jag vill ha mer makt över mig själv. Enligt Wikipedia är makt  ett "sociologiskt, organisationsteoretiskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs". Man ska alltså kunna bestämma med sin egen vilja. Jag avskyr att jag blir påverkad av saker jag verkligen inte vill påverkas av. Hur ska jag få ut det ur mitt medvetande? Jag blir ju hela tiden påmind av saker jag inte vill bli påmind om. Hur ska jag då försöka glömma och vara oberörd? Hur kan jag få den makten? Jag orkar inte påverkas mer.

Kommentarer
Postat av: stina

man kan inte så lätt bestämma över sina känslor. det är det som gör det lite lurigt tror jag. och när man inte kan sova på natten så blir ens hjärna sjukt konstig och tänker väldigt märliga saker... det tror jag inte heller man kan kontrollera. det är då man ska läsa harry potter.

2008-04-27 @ 15:11:38
Postat av: hannie

ja, det är jobbigt att man inte kan styra mer.

harry är bra. då flyger ens tankar in i den världen. femte boken är jobbig...

2008-04-27 @ 15:53:26
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Samtidigt hade det nog blivit ruskigt tråkigt i längden om man hade kunnat bestämma över sina känslor. Visst hade det varit bra ibland, men man får nog bara ta dåliga sidorna med de goda.

Att ligga vaken på kvällarna är sannerligen inget vidare. Hur kan det vara möjligt att man inte är särskilt trött på kvällen men supertrött när väckarklockan ringer? Helt klart ett av de stora mysterierna. I perioder när jag har haft svårt att somna så ha jag nån gång försökt att vara uppe tills jag blir trött, men det funkade inte. Eller jag blev hyfsat trött, men sen så kom tankarna igång och så piggnar man till. Måste vara något kemiskt i huvudet eller nåt. Man blir rädd eller nervös eller orolig, och så tror kroppen att man är i fara och börjar producera en massa uppåttjack.

Trevligt att du har dragit igång bloggen igen i alla fall!

2008-04-27 @ 16:38:59
Postat av: hannie

jag brukar ofta vara väldigt trött när jag inte kan sova. otroligt trött. det är så psykiskt.

2008-04-27 @ 16:55:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback