Valentine

Idag är det hjärtandagen. Man kan tro att det bara är en kommersiell dag, men det är faktiskt en riktigt gammal tradition. Redan på medeltiden firades dagen, i alla fall i England och Frankrike med fest för unga och förälskningar. Olika parbildningslekar förekom... Dagen firas till minne av en Valentin, som led en martyrdöd. Innan han avrättades, lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter som han var mycket förälskad i. Han brukade också plocka blommor och ge dem till älskande par. Därmed uppstod traditionen av kort och blommor. Om detta är riktigt sant vet man inte. I Sverige är traditionen dock inte så lång, bara sedan 60-talet har den firats här och den lanserades av kommersiella skäl. Lite tråkigt kanske. Mycket roligare att tro att vår tradition är lika lång som i England och Frankrike. (Go Wikipedia!)

I alla fall så hoppas jag att mina bloggläsare får en mysig hjärtandag. Ut och gör snöänglar i snön vettja!

Avslutningsvis lite Chaucer:
For this was on seynt Volantynys day
Whan euery bryd comyth there to chese his make.

Valentine


Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det är lite lurigt att göra snöänglar när det inte finns någon snö, som här där jag är. Kan man göra gräsänglar? :)

För övrigt kan jag väl bara instämma i att wikipedia är bra!

2007-02-14 @ 10:35:35
Postat av: hannie

va?? har ni ingen snö? här bara snöar o snöar o snöar det... gräsänglar kan nog vara svårt. kan ju gå om det har regnat mycket o gräset är alldeles mjukt och lerigt. du får testa helt enkelt.

2007-02-14 @ 10:53:49
Postat av: stina

man kan klippa gräsänglar med gräsklipparen.

2007-02-14 @ 17:35:41
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det skulle nog gå, jag tror att vintern har varit så varm här nere i södern att gräset har vuxit sen i höstas!

Jag är helt klart avundsjuk på er som har snö:)

2007-02-14 @ 18:21:17
Postat av: hannie

men snart försvinner den visst. snön alltså...

2007-02-15 @ 16:55:32
Postat av: Robodan

Även om historien om Valetin säkerligen är en myt är den mysig och helt klart värd att fira! Kärlek är starkare än kommersialism!

Vilken fin änglabild förresten!

2007-02-16 @ 19:09:57
Postat av: Erika

Kärleken är evig!!! undra vem som sjöng de underbara orden? :)
Kram min kära vän

2007-02-17 @ 10:56:40
Postat av: hannie

robodan: ja, kärlek är minsann starkre än allt. o visst är den söt=)

erika: lena power!

2007-02-17 @ 11:28:08
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Är det Amor på bilden? Jag kan bara instämma med robodan om att den är fin!

2007-02-17 @ 21:33:52
Postat av: hannie

ja, troligtvis är det amor, lr kanske eros?=)

2007-02-18 @ 12:49:39
Postat av: Robodan

Eller Apollon. I vilket fall kärleksguden som barn:-)

2007-02-21 @ 18:04:44
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Eller är det möjligen en cupido? :)

2007-02-21 @ 23:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback