Die Zauberflöte

Idag är studeiflyktens dag. Det finns så väldigt mycket annat att göra. Till exempel gå hela förmiddagen på stan och titta på mysiga julsaker. Jag köpte ett te, Vintersaga. Bara namnet gör ju att man vill dricka det hela tiden. Som tur är är det det gott också, med smak av citrus och kanel.

Snart fyller
Mozart 250 år, eller skulle fylla, han är ju död nu. Jag måste fira honom på något sätt, han är ju ändå min favoritkompositör. En musikens Kristus, som Tjajkovskij sa. Schubert ansåg att han har lämnat ett avtryck på våra själar av en ljusare och bättre tillvaro. Jag håller med dem. Det blir nog till att göra Mozartkulor till jul. 

Mozartkulor
250 g mjuk nougat
250 g mandelmassa
3 dl florsocker
2 msk vit sirap
200 g mörk blockchoklad

Dela nougaten i 30 lika stora bitar och forma dem till kulor. Arbeta samman mandelmassan, florsockret och sirapen, gärna i matberedare. Kavla ut massan mellan plastfolie. Skär i 30 bitar. Rulla in nougatkulorna i mandelmassan. Smält blockchokladen. Håll kulorna med en provsticka eller tandpetare och doppa dem i den smätla chokladen. Låt stelna på bakplåtspapper. Förvara svalt.

Kommentarer
Postat av: stina

om jag hade tyckt om mandelmassa och inte varit allergiskt mot nötterna i nougat så hade jag lätt gjort mozartkulor för att hylla hans födelsedag också. men ja.. nu är ju situationen en annan så jag får äta truffes istället :)

2005-12-04 @ 00:25:34
Postat av: hannie

Jaha, är det nötter i nougat? Det visste jag inte... Detta är det enda godis med mandelmassa jag tycker om faktiskt. Du får kolla på filmen "Amadeus" ist =)

2005-12-04 @ 10:08:30
Postat av: stina

ja, det får jag göra. å kolla på lilla sjöjungfrun för fiskmåsen heter mozart :)

2005-12-04 @ 15:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback