Marchons, marchons!

Aujourd'hui, je suis une professeur française. 

Jag är i skolan nu och har vik-tid, så snart ska jag vandra runt i de olika klassrummen tänkte jag o kiolla ifall någon vill ha hjälp. Vi har temaveckor nu. Broar. Olika broar och olika slags broar (inte bara fysiska). Alla klasser har en speciell bro som de arbetar extra med. De ska göra en resa till sin bro, fast tyvärr bara på låtsas. Annars vore det roligare. 6G har Old London Bridge. Mitt fel, eftersom jag har 6G mycket och gillar London mycket tyckte jag att de skulle ha den. 6I har Pont Neuf. Jag har klätt mig franskt idag med blå, vitt och rött inklusive scarf. Vi har pratat om revolutionen och sjungit
La Marseillaise. Väldigt trevligt. Vi har också gått igenom texten, varför det var tvunget att prata om revolutionen. Annars kan man undra varför man sjunger om att slakta söner och fruar och låta blodet rinna runt fötterna och sådant. Sjukt att de sjunger om sånt varje fotbollsmatch.


Allons enfants de la Patrie,
Le jour de gloire est arrivé!
Contre nous de la tyrannie,
L'étendard sanglant est levé
L'étendard sanglant est levé

Entendez-vous dans les campagnes
Mugir ces féroces soldats 
Ils viennent jusque dans vos bras
Egorger vos fils, vos compagnes!


Aux armes, citoyens,
Formez vos bataillons,
Marchons, marchons!
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons!

På måndag blir det God Save the Queen.


Kommentarer
Postat av: stina

roligt och bra tema!

2009-03-20 @ 16:33:37
Postat av: hannie

javisst! absolut. dock har det tagit alldeles för lång tid att förbereda. puh!

Postat av: Pyret

Men tänkt vad mycket de måste lära sig nu när ni både sjunger och läser text. Och nu har du ju redan en planering för nästa gång du vill göra något liknande! :)

2009-03-24 @ 07:39:42
URL: http://ettpyre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback