Lön

Hurra! I dag har jag fått min efterlängtade lön! Min första hela heltidslön. Underbart. Synd bara att jag hade 5500 i räkningar... Lite kommer jag ju ha kvar på banken när månaden är slut. Det måste jag ju, jag måste ju betala hyra och sådant i sommar också.

På tal om banker: Några av de tidigaste bankerna var affärer som sysslade med guld- och silversmide. De förvarade människors värdesaker och gav dem ett kvitto på det som lämnats in som bevis. Snart blev det vanligt att man kunde handla med dessa kvitton. De kvickaste av guldsmederna gjorde sig snart stora pengar på att förvara andras värdesaker. De upptäckte nämligen att största delen av dyrbarheterna de förvarade inte krävdes tillbaka - och de som krävdes tillbaka, ersattes mycket snabbt av nya mängder. Därför utvidgade de affärerna och började att låna ut pengar. I det gamla grekland fanns det många olika verksamheter som även drev bankverksamhet. Redan för 2500 år sedan fanns det ett sinnrikt nätverk av privata växlare och bankirer med olika specialiteter. Vissa växlade mynt, andra lånade ut pengar. Det fanns även offentliga banker som samarbetade, särskilt vid templen. De stora templen lånade ut sina skatter till både offentliga och privata föremål och hade även en depositionsverksamhet, då templen betraktades som speciellt säkra platser att förvara värdesaker.

Intressant va?

Kommentarer
Postat av: stina

oh happy day!

2008-05-27 @ 19:34:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback