Astrid Lindgren

I år skulle Astrid Lindgren fylla 100 år. Eftersom hon och hennes böcker var/är helt fantastiska och också för att jag drömde att jag skulle ge henne Nobelpriset tänkte jag uppmärksamma detta lite på bloggen. Min favoritfigur har alltid varit Ronja. Därför var jag helt överlycklig när jag som tioåring (tror jag) fick spela Ronja i Mini-fame i Vetlanda. Mini-fame var verkligen kul! Sång, teater och Astrid, kan det bli bättre för ett barn?

I alla fall, om man vill fira Astrid i år läste jag några tips på vad man kan göra (ack om jag hade en lillasyster):
 1. Spunk- barnteaterfestival i Vimmerby Fira midsommar med teaterfantaster i åldrarna 9-14 år                     från Norden och Baltikum. Mellan den 18-24 juni. Kan du fylla dina dagar med uppträdanden, workshops, seminarier, samtal och inte minst förberedelser inför det stora karnevalståget som på onsdagen den 20 juni vandrar genom staden. Alla med spring i benen får gärna ansluta till följet! Deltagarna kommer även att besöka Astrid Lindgrens Värld, göra utflykter samt ta del av traditionellt svenskt midsommarfirande.  

2. Besök Astrid Lindgrens värld med barnen
Dyk in i sagornas värld i Vimmerby, Småland där sagor blir verklighet. Mellan teaterföreställningarna kan du busa med Pippi, sno köttbullar med Karlsson, smyga runt i Mattisborgen och lära dig nya hyss av Emil. En upplevelse för alla barn oavsett ålder!
Den 7 juni i år öppnar Astrid Lindgrens Värld en ny miljö - Vi på Saltkråkan! 

3.
Ge en liten gåva till Stiftelsen för Astrid Lindgrens barnsjukhus. 

4. 
Läs en gammal favorit eller en bok som du aldrig läst av Astrid Lindgren. 

5. Besök Junibackens sagohus
i Stockholm med barnen, fylld av sång, musik och teater! 

6.
Besök utställningen om Astrid på Kulturhuset i Stockholm 24 mars - 2 september 2007. 

7. Stöd Astrid Lindgrens barnby
. http://www.sos-barnbyar.se/astridlindgren 

8. Besök Astrid Lindgren-gården i juni 2007 då det kommer en ny stor utställning om Astrid Lindgrens liv och böcker vid författarinnans barndomshem Näs i Vimmerby. 

9.
Stöd etiskt producerade varor och frigående höns och kossor. 

10.
Hissa upp din lillasyster i en flaggstång? 

11. Läs boken "Ur-Pippi
" och bekanta dig med originalmanuset, som refuserades av Albert Bonniers förlag och omarbetades till den lite snällare Pippi vi känner idag. Författare: Astrid Lindgren, Ulla Lundqvist        

12. Fixa Astrid Lindgren-kalas
för barn och vuxna, alla får klä ut sig till sin favoritfigur.






Kommentarer
Postat av: mary.

just de ja. du va ju ronja!! jag fick spela rumpnisse :)

2007-05-29 @ 09:31:27
Postat av: hannie

mary: du var den absolut sötaste rumpnissen!

2007-05-29 @ 10:01:04
Postat av: stina

kan vi inte ha astrid lindgren-kalas? jag vill, jag vill!!

2007-05-29 @ 18:41:24
Postat av: hannie

ja, varför inte? då är jag ronja. lr kanske madicken. jag har alltid gillat henne med...

2007-05-29 @ 22:51:23
Postat av: Erika

Ja sannerligen va du Ronja och din mamma fick heta Ronjas mamma i flera år då hon va min musiklärare.. jag fick dock vara rövare.. inte fy skam det heller ;) eller?

2007-05-30 @ 22:13:39
Postat av: hannie

erika: nä, icke, för du var absolut den sötaste rövaren! o minsta=)

2007-05-30 @ 22:38:51
Postat av: Robodan

Astrid regerar och min favoritsaga är också Ronja, överlägset! Även om det är Mattis rollkaraktär (särskilt i filmen) som fastnat allra mest.
En maskeradfest med Astridtema låter ju tokkul!!
Jag har läst högt ur flera Lindgrenklassiker de senaste veckorna. det är underbart! :-) Jag måste säga att jag fått en ny favorit (inte totalfavorit) i Lotta på Bråkmakargatan. Så skön!

Postat av: hannie

robodan: ja, vi borde ha en stooor fest nån gång! vem läser du högt för? dig själv eller stina? mysigt iaf=)

2007-05-31 @ 16:45:55
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag tror att Daniels och Stinas myskvällar består av att Daniel läser Astridböcker högt. Så måste det vara:)

2007-05-31 @ 22:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback