Varför, Judy min vän?

I dag har jag låten Judy min vän på hjärnan. Varför? Jag vet inte alls. Det är lustigt vikla låtar man får i huvudet. På TV sa de att när man har en låt på hjärnan som man vill bli av med, så ska man sjunga den så mycket som möjligt och också ta reda på text och annan fakta om låten. Jag tror att jag ska köra på den linjen.

Tommy Körberg vann ju med låten på Melodifestivalen 1969. Omröstningen var dock en spännande historia.  När röstningen var avklarad hade Judy min vän och Hej Clown fått lika många röster. Därför tillämpades skiljeomröstning för första gången och detta resulterade i att Judy min vän vann och fick därmed tävla med den i Eurovision Son Contest samma år. Där kom låten åtta och fick som vanligt flest poäng från två nordiska länder, denna gång Norge och Finland. Framträdandet kunde ha blivit en katastrof: precis innan Tommy skulle börja sjunga märkte han att mikrofonsladden satt fast, så han fick dra till i den, så att den lossnade.

Låten är skriven av Britt Lindeborg och Robert Wallis. Den 23 mars 1969 gick låten upp till förstaplatsen på svensktoppen. Låten innebar Tommy Körbergs Melodifestivaldebut.  19 år senare ställde han upp igen, då med låten Stad i ljus
 
Smakprov från texten:


Judy, min vän, vad du är tankfull varför, Judy, min vän?
Judy, min vän, du är tyst och sorgsen varför, Judy, min vän?
Börjar du inse nu att vi båda, jag och du
Kanske aldrig kan bli lyckliga tillsammans, Judy, min vän?


Judy, min vän, du älskar saker villa, tv och bil
Din väg är kantad av lyx och prylar, det är inte min stil
Våra mönster går isär, låt mig säga det så här:
Jag kan aldrig bli den man som du behöver, Judy, min vän


Hurdan är jag? Låt mig förklara
Lever för stunden, en drömmare bara
Detta är min filosofi
Jag vill jämt känna: jag är fri

35253-24


Kommentarer
Postat av: stina

det där hjälpte inte... nu fick jag judy min vän på hjärnan!

2006-11-24 @ 11:03:59
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Snygg publiceringstid:)

Jag känner inte igen Judy-låten, antagligen har jag väl hört den förlänge sedan men inte lagt den på minnet. Så det är ingen risk att den fastnar i min hjärna i alla fall:)

2006-11-24 @ 12:50:48
Postat av: hannie

stina: ajdå. det var ju verkligen inte meningen=)

matsola: oj, jag såg inte den finfina publiceringstiden. kanske nåt för 47-tävlingen?

men, har du aldrig hört judy min vän? du måste genast leta upp den på nätet o lyssna. det är ju tommys genombrottslåt ju. typ.

2006-11-24 @ 15:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback