Sommar, sommar, sommar...

Nu har jag sommarlov. Min blogg kommer troligtvis inte uppdateras så väldigt ofta nu i sommar känner jag. Kanske får jag mer inspiration till hösten.

Snart är det midsommar. Här är lite myter (Eller är någon kanske sann? I så fall den om Näcken...):
Daggen under midsommarnatten anses vara hälsobringande. Är man sjuk kan man rulla sig naken i daggen eller blöta ner kläderna med den för att sedan lägga på den sjuke. Man kan också dra ett lakan i daggen och sedan krama ur det och ge till sina kor för extra kraft.

Extra farlig anses Näcken vara på midsommarnatten. För att inte fångas av honom gäller det att binda honom innan man badar. Detta kan ske genom att sätta en stålkniv i vattnet och läsa ramsan: "Näck, näck, nålatjuv, far din var en stålatjuv, mor din var en frilla, gick i gårdarna och gjorde illa. Näcken är bunden!"

Under tystnad ska de flickor som vill drömma om sin framtida make på midsommarnatten plocka sju olika sorters blommor och lägga under huvudkudden.

Kommentarer
Postat av: stina

frilla? lustigt :)
man ska hoppa över 7 gärdsgårdar också.. en för varje blomma man plockat. svårt att hitta gärdsgårdar nuförtiden bara:) glad midsommar!

Postat av: hannie

just ja, så är det ju också. som sagt, svårt att hitta bara.

2007-06-22 @ 12:06:28
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det gar sakert lika bra med parkbankar:)

2007-06-22 @ 14:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback